Darmeuforie: aanpak darmklachten

Darmeuforie bereiken, dat lijkt me wel wat! Al van jongs af aan heb ik gevoelige darmen, met als gevolg dat ik vaak een opgeblazen gevoel in mijn buik krijg of problemen heb met mijn ontlasting. Mijn oplossing is om goed te letten op wat ik eet: licht verteerbaar eten, geen gist en suiker, zo min mogelijk melkproducten. Sommige groenten zoals kool, vermijd ik ook. Sinds twee jaar eet ik ook zoveel mogelijk glutenvrij. En dat bevalt goed!

Tien dagenplan

Een vriendin vertelde me over het boek Darmeuforie van de Amerikaanse maag-darm specialist Robynne Chutkan. Zij heeft een 10 dagenplan geschreven waarmee volgens haar vrouwen hun spijsverteringsproblemen volgens haar blijvend kunnen verhelpen. Ik was benieuwd wat dit boek mij aan nieuwe inzichten kon opleveren. Haar programma is gebaseerd op haar werk met duizenden patiënten.

Robynne Chutkan legt uit wat de voornaamste oorzaken zijn van een opgeblazen gevoel en darmgas. Stapsgewijs kun je deze symptomen verlichten. Ze beschrijft deze stappen in een plan voor voeding en lichaamsbeweging voor optimale gezondheid van maag en darmen.

Mijn oordeel

Vooral interessant aan het boek vond ik de invloed van medicijnen op je darmen, bijvoorbeeld antibiotica. Ook de invloed van hormonen op je darmen wordt duidelijk beschreven. Verder geeft het boek veel bekende feiten zoals de invloed van melkproducten op je spijsvertering. Een nuttige tip vind ik om regelmatig naar je ontlasting te kijken. De toon van het boek vind ik positief en helder. Ook de recepten in het boek zijn makkelijk te maken en helpen je op weg om de darmeuforie te bereiken!

Winactie Darmeuforie door succesboeken.nl!

DarmeuforieNieuwsgierig geworden? Je kunt het boek winnen! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of stuur een mail naar info@bodyandmind.amsterdam dat je kans wilt maken op het boek. Wij maken de winnaar binnen een week bekend (over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd). Let op: als je meedoet aan deze actie geven wij jouw e-mail adres aan de uitgeverij door, zij sturen je dan informatie over alle boeken over gezondheid van uitgeverij succesboeken.nl.

P.S. inmiddels is er het vervolg op Darmeuforie verschenen: De microbioomoplossing, binnenkort lees je hier meer over op onze site!