Soepel, beweeglijk en open
Als handanalist zie ik de handen van jong en oud. Ieder paar handen weerspiegelt de diversiteit van het individu. Ik verwonder me als ik oneindige wijsheid in een kinderhand zie. Of juist een grote vitaliteit in de hand van een oude dame.
Aanwezige talenten
Kinderhanden zijn vaak soepel, beweeglijk en staan met de vingers wijd open. Ze staan aan het begin van hun leven en staan open voor wat gaat komen. Karaktereigenschappen en talenten zijn van meet af aan in ieder kind aanwezig. Die staan dan ook heel duidelijk in de handen. Deze te spiegelen in een handanalyse en daarover in gesprek te gaan, kan het kind helpen. Bij jonge kinderen gaat het bijvoorbeeld over aansluiting vinden op school, emotionele uitingen en over thema´s als onzekerheid, faalangst, hoogsensitiviteit en expressie. Bij oudere kinderen is ontwikkeling van identiteit, verwerking van emoties, creativiteit en studie- en beroepskeuze onderwerp van gesprek.
Praktijkgeval
Zo kwam er een vierjarig jongetje bij mij. Zijn moeder vertelt dat hij thuis expressief speelt en een sterke wilskracht laat zien, maar dat hij op school helemaal niets onderneemt. Moeder en juf stimuleren hem om mee te doen. In de sessie maken we mooie handafdrukken en ga ik met hem in gesprek. Ik zie veel creativiteit, gevoeligheid én een sterke wilskracht. Dat is wat hij thuis toont, waar hij zich veilig voelt en de situatie kan overzien. Ook zie ik een groot aanvoelend vermogen en verlegenheid. Dat speelt vooral op school, waar hij onder de indruk is van alle kinderen, de regels en de klas. Hij krijgt het gevoel dat hij met alles moet meedoen, maar blokkeert omdat hij het niet kan overzien.
Toepassen persoonlijke handleiding
We komen samen tot oplossingen waardoor hij zich veiliger voelt zich te uiten, zich aan de drukte kan onttrekken en hij de overgang van thuis naar school makkelijker maakt. En dat allemaal op basis van zijn persoonlijke handleiding in zijn handen.
Wil je van jouw kind ook een persoonlijke handleiding laten maken? Kijk dan op De Handleiding.