Een fluistergang door het lichaam

Na de diagnose probeert ze grip te houden, de confrontatie aan te gaan met de pijn en de onzekerheid, een nieuwe balans te vinden Tijdens de behandeling begint ze te schrijven en te tekenen. Nu ligt er een boek, Fluistergang. Nell Berger is kunstenaar en yogadocent uit Amsterdam Oost. Zeven jaar geleden werd er in haar keel een tumor geconstateerd. Tijdens de periode van het onderzoek is ze gaan schrijven en tekenen. Het gaf haar toegang tot lagen in haarzelf die ze onbewust gesloten had gehouden.’

Holistische benadering

Het boek beschrijft in gedichten, proza, tekeningen en e-mails de nieuwe verbindingen die ze met zichzelf aanging. Het was een boeiend proces. Na twee weken kwam Nell er achter dat de diagnose haar meer te vertellen had dan dat er lichamelijk iets mis met haar was. Ze voelde de noodzaak om zichzelf van alle kanten onder de loep te nemen. ‘Je bestaat niet alleen uit celletjes, je bent een optelsom van je relaties, omgeving familie enzovoorts. Ik zocht een holistische benadering van deze disbalans.’

Het proces van heling

Ze stond open voor alles wat haar kon helpen. Op haar pad kwam ze een psycholoog/healer tegen en andere bijzondere mensen. Ze onderzocht de invloed van voeding, klank en beweging op haar gemoedstoestand. Dit leidde tot een groter bewustzijn en meer kracht. Ze nam het besluit haar lot in eigen hand te nemen in samenwerking met de medici en de mensen om haar heen.

Nell: ‘Ik kan verklappen dat het verhaal goed afloopt. Ik ben sterker uit de strijd gekomen, met meer verbinding met de mensen om mij heen, maar ook met de natuur.’

Nu het boek er is, stromen de reacties binnen. ‘Iemand mailde dat zij veel aan het boek heeft bij het verwerken van het overlijden van haar zus. Wat er zo bijzonder is aan de reacties: de reacties gaan over zo veel meer dan alleen maar ziekte, mensen hebben iets aan het boek omdat het ze helpt in een proces dat ze op dat moment doormaken.’

FluistergangHet boek Fluistergang te koop

Het boek ligt onder andere bij de Pantheonboekhandel, Java Bookshop en Pampus. Natuurlijk is het boek te bestellen via n_e_l_l@dds.nl (ISBN 9789083037103).

Recensie door Martien van Oorsouw