Wensbootjes als afleiding
Naima (7) en Milou (6) zitten naast elkaar aan de tafel en hebben ruzie. Ik wil heel graag met de groep aan de activiteit beginnen, maar het lijkt erop dat er eerst iets anders moet gebeuren.
Naima en Milou kennen elkaar uit de buurt en van de naschoolse activiteiten. Er wordt aan elkaar getrokken en geduwd en ook het taalgebruik wordt steeds grover. Ik zet er een tafel bij en haal de ruziemakers uit elkaar. Eerst maar aan de gang en dan kijken of we de ruzie uit kunnen praten.
Milou komt tot rust nu zij meer ruimte heeft maar Naima is verdrietig. Ze huilt en geeft aan geen zin te hebben om te knutselen. Ik zeg haar dat ik zo bij haar kom maar dat de groep eerst aan het werk moet zijn.
Wensen laten uitkomen
We maken vandaag wensbootjes. Een papieren bootje waarop een wens geschreven kan worden. Daarna wordt het bootje gevouwen en kan het versierd worden. We zullen de bootjes laten varen, natuurlijk in de hoop dat de wensen uitkomen!
Als alle kinderen aan het werk zijn en ik naar Naima loop, blijkt dat ze haar wens aan het tekenen is. Ze weet precies wat ze wenst, kan zelf het bootje al vouwen en is druk met het versieren. Ik laat haar werken en wacht nog even af of ze op de ruzie terug komt.
Creativiteit laat je vergeten
Tegen de tijd dat de bootjes klaar zijn komt Naima naar me toe. Trots laat ze haar bootje zien en vraagt me hoe het kan dat ze zo verdrietig was, dat ze dat tijdens het knutselen helemaal is vergeten. Ik vertel haar dat dat de kracht van creativiteit is! Die laat je vergeten, aan andere dingen denken en je weer blij voelen. Stralend zegt Naima gedag en loopt hand in hand met Milou naar buiten.
De TOREN van Klinker organiseert verschillende creatieve activiteiten en workshops, waaronder; ‘De kracht van creativiteit’, voor organisaties en particulieren. Kijk voor het aanbod op De Toren van Klinker.
Photocredits: Mirjam van Klink