De doem van mijn vader

Orendi – De doem van mijn vader” is een boek dat leest als een psychologische detective. Alleen dan echt gebeurd. Schrijver Erik Orendi beschrijft een persoonlijke zoektocht naar zijn vader. Hij reist als het ware de geschiedenis in. Hij gaat naar verschillende plekken waar zijn vader heeft geleefd, zoals Duitsland, Oost-Europa en Siberië. Zijn vader verlaat het gezin als Erik nog maar 5 jaar is. Al die tijd is de schrijver eigenlijk al op zoek naar wie zijn vader is en wat de reden is dat hij een letterlijk afwezige vader was. Lukt dat met dit openhartige boek?

Verlangen

Het verlangen van Orendi (1958) om zijn vader te kennen is groot. Als kind, maar ook later, blijft hij met vragen zitten. Erik heeft namelijk iets onder de leden. Iets dat al in zijn familie broeit sinds zijn voorvaderen in de twaalfde eeuw naar Transsylvanië trokken, het land van Vlad Dracula, de bloeddorstig heerser. Waarmee is hij besmet? En waarom? Is het omdat zijn vader op zijn vijfde verdween? Of is het al voor zijn geboorte ontstaan?

Erfenis

Erik is open over zichzelf, hoe hij kampt met minderwaardigheidsgevoelens, zijn soms zwakke gezondheid. Heeft dat te maken met wat zijn vader allemaal heeft door moeten maken? Als ik lees wat zijn vader allemaal heeft meegemaakt, krijg ik de indruk dat hij de erfenis van oorlog en opsluiting heeft doorgegeven aan zijn zoon. Bewust of onbewust, is hij belast met het bewogen leven van zijn vader.

Tobi Vroegh

Het boek van Erik Orendi is uitgegeven bij Tobi Vroegh, als een nieuw experiment. De uitgever, met een speciale missie op het gebied van psychiatrie, wil nu ook andere schrijvers ondersteunen. Ik mocht een rondleiding meemaken bij de uitgever en heb kennis gemaakt met veel interessante uitgaven .

Lezen?

Orendi – De doem van mijn vader is het derde boek van Erik Orendi. Het is te bestellen voor € 15,95 via de uitgever en bij de onlineboekhandel.

Photocredits: pixabay